مواد دخانی و مشروبات الکلی چه تاثیری بر روی دندان دارد؟
نوشته شده توسط : Aref

مصرف مواد دخانی و مشروبات الکلی می‌تواند تأثیرات بسیار مضری بر روی دندان‌ها داشته باشد. در زیر تاثیرات این دو ماده را بر روی دندان‌ها توضیح می‌دهم:

مواد دخانی (سیگار، نیکوتین و تنباکو):
1. لکه‌های دندان: استفاده مداوم از مواد دخانی باعث تشکیل لکه‌های زرد روی سطح دندان‌ها می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند باعث کاهش رنگ طبیعی دندان‌ها شده و ظاهر زیبایی آن‌ها را مختل کنند.

2. ترسیب پلاک دندان: مصرف مواد دخانی باعث افزایش ترسیب پلاک دندان می‌شود. پلاک دندان لایه‌ای لطیف است که از ترکیب باکتری‌ها، مواد غذایی و ترشحات دهانی تشکیل می‌شود. این پلاک باعث تهیه محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و بروز عفونت‌های لثه می‌شود.

3. بوی بد دهان: استفاده از مواد دخانی می‌تواند علت بوی نامطبوع دهان باشد. علاوه بر این، مواد دخانی می‌توانند منجر به خشک شدن دهان شده و رطوبت طبیعی را کاهش دهند، که می‌تواند به تشدید بوی بد دهان منجر شود.

مطلب مفید:کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

مشروبات الکلی:
1. خشک شدن دهان: مصرف مشروبات الکلی می‌تواند باعث خشکی دهان شود. این خشکی می‌تواند منجر به کاهش تولید طبیعی ترشحات دهانی شده و پوشش محافظتی روی دندان‌ها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند به بروز عفونت‌ها و تسریع فرایند تسویه حموضها در دهان منجر شود.

2. آسیب به لثه: مصرف بیش از حد مشروبات الکلی می‌تواند باعث آسیب به لثه شود. مشروبات الکلی می‌توانند باعث تحریک و التهاب لثه شده و باز شدن مسیرهای بین‌دندانی را ایجاد کنند. این موضوع می‌تواند به بروز عفونت لثه و ضرر به بافت‌های نرم دهان منجر شود.

به طور کلی، مواد دخانی و مشروبات الکلی بهداشت دهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و می‌توانند منجر به بروز عوارضی مانند لکه‌های دندان، عفونت لثه، بوی بد دهان و آسیب به بافت‌های دهان شوند. بهتر است از مصرف مداوم و بیش از حد این مواد پرهیز کنید و بهداشت دهانی منظم و مراجعات دوره‌ای به دندانپزشک را رعایت کنید.

اطلاعات پزشکی:هزینه پروتز دندان 1402

 

آیا مصرف الکل بر بوی بد دهان و دندان تاثیر‌گذار است؟

در ابتدا باید گفت که تقریباً همه افراد، از وجود بوی نامطبوع و ناخوشایند در سطح دهان خود، احساس ناراحتی می‌کنند و در صدد رفع آن بر می‌آیند. شاید ندانید که مصرف الکل بر ایجاد بوی نامطبوع در دهان شما تاثیر بسزایی دارد. مصرف این ماده باعث خشک‌شدن دهان، کاهش ترشح بزاق، از دست‌رفتن آب بدن، افزایش احتمال مبتلاشدن به بیماری‌های مربوط به لثه و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

کاهش آب بدن که در اصطلاح به Dehydration مشهور است، از مهم‌ترین تاثیراتی است که مصرف الکل بر بدن شما باقی می‌گذارد. از آنجا که ترشح بزاق دهان به صورت خودکار به پاک‌کنندگی سطح دندان‌ها می‌پردازد، کاهش این ترشح بسیار آسیب‌زا بوده و احتمال فرایند تولید باکتری را افزایش می‌دهد.

زمانی که سخن از عوارض مصرف الکل به میان می‌آید، توجه بیشتر افراد به تاثیرات منفی بر کبد، قند خون، مغز‌ و قلب معطوف می‌شود. شایان توجه است که بدانید، استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات، دومین عامل ایجاد سرطان دهان است. این مسئله، تاثیرات مخرب استفاده از این ماده را نمایان می‌کند.

مصرف بیش از حد الکل، باعث ایجاد زخم در دهان می‌شود و به دندان شما آسیب وارد می‌کند. برای حفظ سلامت دهان استفاده از این ماده مخرب را کنار گذاشته و یا مصرف آن را کاهش دهید. به این صورت از تأثیرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت آن در امان بمانید.

 

اطلاعات بیشتر:بهترین متخصص کامپوزیت دندان در تهران





:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: